 |
15.05.24 |
НаУКМА спільно з університетами Німеччини і Франції розробила спільну магістерська програма з циркулярної економіки
Кафедра екології і кафедра фінансів Національного університету «Києво Могилянська академія», спільно з Фрайберзькомим гірничо-технологічним університетом, Німеччина(TU Bergakademie Freiberg, TUBAF), та Університетом Париж-Схід Кретей, Франція (L'Université Paris-Est Créteil, UPEC), в межах виконання фінансованого ЄК і координованого НаУКМА проекту Erasmus+ Erasmus Mundus Design Measures “Resource and Energy Efficiency and Circular Economy, REE-CIRCLE” (REE-CIRCLE) розробили спільну магістерську програму з циркулярної економіки.
Циркулярна економіка для вирішення потрійної планетарної кризи
Згідно із ООН людству загрожує потрійна планетарна криза, яка стосується трьох взаємопов’язаних екологічних проблем, а саме: зміна клімату, забруднення і втрата біорізноманіття (UNFCC, 2022). Кожну з цим проблем потрібно невідкладно вирішувати, якщо йдеться про життєздатне майбутнє на цій планеті. Водночас є і гарна новина - станом на сьогодні ці кризи ще можна успішно подолати, але лише за умови, що вони стануть політичними пріоритетами, підкріпленими відповідним законодавством, інклюзивним прийняттям рішень, освітою протягом життя та інвестиціями.
Підхід до циркулярної економіки (або економіки замкнутого циклу) визнано одним з каталізаторів для подолання згаданих планетарних криз. При застосуванні принципів циркулярної економіки цінність продуктів, матеріалів і ресурсів зберігається в економіці якомога довше, а утворення відходів мінімізоване на кожному етапі життєвого циклу продукту, як зменшується і викиди парникових газів, забруднення та ризики для здоров’я населення. Такий ощадливий підхід може знизити витрати виробництва та підвищити конкурентоспроможність бізнесу. Більш того, за оцінками Міжнародної організації праці, циркулярна економіка може створити нову економічну цінність і створити від 7-8 мільйонів нових робочих місць саме у цьому секторі (ILO, 2023).
Для України трансформаційний перехід до циркулярної економіки є критичним для повоєнної відбудови за принципом «відбудувати краще, ніж було». Адже лише засади циркулярної економіки зможуть допомогти впоратися із проблемою величезної кількості відходів після руйнувань, потребою у будівельний матеріалах для відбудови пошкодженого житла та інфраструктури у ефективний та екологічно сталий спосіб. Більш того, відновлення та створення нових компаній, які застосовують циркулярні бізнес-моделі, дозволять українським виробникам вбудуватися у світові ланцюги постачання, створити нові робочі місця і високу додану вартість. Для цього критично важливо мати нових відповідно підготованих фахівців, а також можливість перенавчати співробітників, котрі вже працюють у відповідному секторі.
Роль освіти у переході до циркулярної економіки
Освіта має засадничу роль створення осмисленого сприйняття циркулярної економіки в різних секторах суспільства, для підтримці переходу бізнесів до циркулярної економіки. Освоєння навичок, необхідних для переходу до циркулярної економіки, залежить від обізнаності усіх стейкголдерів процесу щодо циклічних бізнес-моделей. Недостатність цих знань може спричинити значний дефіцит сучасних навичок, критично і повсюдно необхідних зараз для переробної та суміжних галузей.
Університети є важливим фактором у переході до циркулярної економіки, враховуючи їхню місію, завдання, роль у формуванні майбутніх поколінь громадян і лідерів. Фонд Еллен Макартур (2023) визначає п’ять ключових сфер практичного застосування стратегій циркулярної економіки в університетах: навчання, дослідження, управління кампусом, студентські проекти, суспільний вплив і лідерство думок. Дійсно, такі форми та формати діяльності ЗВО, як прикладні дослідження, патентування винаходів, розбудова партнерств з компаніями, інноваційна освітня діяльність, підтримка ініціативи знизу та ефективне управління студентським містечком сприяють як появі знань, так і зміні засадничих цінностей і повсякденних звичок, що абсолютно необхідно для усвідомлення сприйняття циркулярної економіки (Ramakrishna et al. 2020).
Проект EMDM і спільна магістерська програма REE-CIRCLE
Саме тому, впродовж двох років, НаУКМА разом з партнерами – Університетом Париж-Схід Кретей, Франція і Фрайберзьким гірничо-технологічним університетом, Німеччина – розробив спільну англомовну магістерську програму з циркулярної економіки. Основна мета програми - готувати агентів зеленого переходу, надаючи їм знання і навички з інноваційного поєднання екологічних, економічних, адміністративних та фінансових аспектів управління природними ресурсами. Майбутні студенти програми, котра буде відкритою для зацікавлених з усього світу, по її закінченні стануть конкурентоспроможними професіоналами, котрі зможуть легко знайти себе на новому трансформованому зеленому ринку праці та зробити позитивний внесок у стале використання природних ресурсів, ресурсо- та енергоефективність та циркулярність.
Магістерська програма забезпечить здобувачів навичками щодо всіх необхідних складових сучасного управління природними ресурсами, фінансів та економіки, водночас наскрізною темою стануть циркулярність, декарбонізація, засади і практики сталого розвитку бізнесу.
В межах проекту було розроблено матрицю програмних компетентностей, навчальний план спільної магістерської програми, схему міжнародної мобільності, вимоги до зарахування на програму тощо.
Кожен з партнерів проекту, НаУКМА, UPEC і TUBAF, додали до змісту спільної магістерської програми свою унікальну спеціалізацію.
Так, TUBAF спеціалізується на викладанні та дослідженні процесів, пов’язаних із сировиною, енергетикою і матеріалами під час усього ланцюжка створення вартості, а це етапи геологорозвідки, видобування, перероблення в матеріали, а потім у вторинну сировину. Університет також має тривалі традиції і досвід співпраці з бізнесом, який працює у добувній сфері, що дає студентам можливості для унікальних місць для стажування.
UPEC має потужну базу в сфері економіки та політики сталого розвитку, управління міжнародними проектами, а також широку мережу контактів з міжнародними організаціями, як от ООН, ОЕСР, Світовий банк, міжнародні банки розвитку, спеціалісти з яких запрошуються до викладання і консультування.
НаУКМА додав до консорціуму тривалу традицію та досвід науково-педагогічної роботи з екологічної сталості, а також новітні напрацювання у сфері сталих фінансів та нефінансової звітності бізнесу. Долучення до проектів, пов’язаних із повоєнною відбудовою, стане унікальною нагодою для студентів з усього світу здобути навички з циркулярної економіки у контексті повномасштабної війни і повоєнного відновлення.
Як результат, створена програма надаватиме знання, засновані на передових наукових здобутках, а також практичні навички, які можна застосувати у секторі економіки для покращення управління ланцюгом створення вартості з метою підвищення ефективності використання ресурсів, енергії, а також мінімізації відходів та забруднення. Виходячи з попиту роботодавців, випускники програми REE-CIRCLE будуть запитувані на посадах, пов’язаних із оцінкою ризиків зміни клімату в страхових компаніях та банках; у сільському господарств; в сфері управління ресурсами автомобільної, залізничної, морської і логістичної промисловості, у хіміко-фармацевтичному виробництві; у секторах виробництва зеленої енергії.
Подальші плани
UPEC має багаторічний досвід співпраці в рамках проектів Erasmus+ та наукової співпраці окремо з TUBAF (з 2009 року) і з НаУКМА ( з 2011 року). Проте це був перший проект тристоронньої співпраці. Успішний досвід попередньої двосторонньої співпраці став запорукою якісного виконання проекту EMDM REE-CIRCLE і фундаментом для наступного етапу співпраці.
Наступним кроком буде, власне, запуск спільної магістерської програми, попередньо запланований на осінь 2026 року. А зараз партнери проекту Erasmus+ EMDM, на чолі з НаУКМА, мають амбітну мету подати заявку на участь у новому конкурсі Erasmus+, Erasmus Mundus Joint Master (EMJM), і отримати фінансування на безпосереднє виконання програми і стипендії для студентів.
Додаткова інформація щодо проекту EMDM REE-CIRCLE:
- Віктор Карамушка, Олена Маслюківська, кафедра екології НаУКМА
- Олена Прімєрова, кафедра фінансів НаУКМА
- Лариса Човнюк, відділ міжнародного співробітництва НаУКМА
Використані матеріали
UNFCC (2022) What is the Triple Planetary Crisis?
ILO (2023) Decent Work in the Circular Economy: An Overview of the Existing Evidence Base
Ellen Macarthur Foundation (2023) Driving the Circular Economy on a University Campus
Kowasch, M., 2022. Circular economy, cradle to cradle and zero waste frameworks in teacher education for sustainability. Int. J. Sustain. High Educ. 23, 1404–1425.
Ramakrishna, S., Ngowi, A., Jager, H. de, Awuzie, B.O., 2020. Emerging industrial revolution: symbiosis of industry 4.0 and circular economy: the role of universities. Sci. Technol. Soc. 25, 505–525.
|

22.05.25 | |
Мобільність до Єнського університету
До 25 травня 2025 12:00 року включно відкрита можливість аплікувати до Єнського університету (Німеччина).
Кому: бакалаври, магістри та асріпанти НаУКМА.
Доступні...
|
 |
 |
20.05.25 | |
Мобільність до Institut Supérieur de l’Electronique et du Numérique Campus de Toulon
До 25 травня 2024 року до 18:00 включно можна аплікувати на мобільність до Вищого Інституту електроніки та цифрового навчання, м....
|
 |
12.05.25 | |
Мобільність до Université Paris-Est Créteil
До 20 травня 2025 року включно відкрита можливість аплікувати до Університету Парі-Ес Кретей (Франція).
Кому: бакалаврам і магістрам НаУКМА.
Доступні програми: Програми...
|
 |
06.05.25 | |
Мобільність до European University Viadrina
До 20 травня 2025 року включно відкрита можливість аплікувати до Європейського університету Віадріна (м. Франкфурт-на-Одері, Німеччина).
Кому: бакалаврам, магістрам та аспірантам...
|
 |
01.05.25 | |
СТИПЕНДІЇ ДЛЯ СТУДЕНТІВ НаУКМА, КОТРІ ПОСТРАЖДАЛИ ВІД ВІЙНИ ЧИ ПЕРЕБУВАЮТЬ У СКЛАДНИХ ЖИТТЄВИХ ОБСТАВИНАХ від проекту UA DIGITAL 2025 semester 1
В межах виконання проектів "Ukraine digital: Ensuring academic success in times of crisis", Німецької служби академічних обмінів (DAAD) і за фінансової підтримки Федерального міністерства освіти і науки (BMBF), академічні партнери НаУКМА, Європейський університет Віадріна і Гіссенський університет імені Юстуса Лібіха, Німеччина, нададуть сукупно близько 32 стипендій студентам НаУКМА, котрі потребують особливої уваги і допомоги, зокрема котрі постраждали від повномасштабного вторгнення або перебувають у складних життєвих обставинах...
|
 |
30.04.25 | |
Можливості мобільності викладачів і співробітників НаУКМА до університетів Португалії
До 07 травня 2025 року викладачі і співробітники НаУКМА можуть подати заявку на тижневу мобільність за проектом Erasmus+ KA171, з метою викладання чи стажування, до університетів Португалії, які входять у групу PEERS ...
|
 |
29.04.25 | |
Мобільність до Ягеллонського університету, м. Краків, Польща для студентів і аспірантів ФПвН за підтримки Групи CANPACK
Відповідно до довгострокових планів розвитку Групи CANPACK, а також з метою підтримки українсько-польського академічного обміну, оголошується конкурс на участь у програмах академічної мобільності у Ягеллонському університеті, Краків, Польща, для студентів і аспірантів правничого факультету НаУКМА...
|
 |
25.04.25 | |
CIVICA Honors Seminars запрошує долучитися студентів-магістрантів НаУКМА
Альянс європейських університетів CIVICA запрошує студентів магістерських програм Могилянки долучитися до CIVICA Honors Seminars у червні 2025 року ...
|
 |
23.04.25 | |
Оголошення відбору на мобільність до Університету Глазго, Шотландія, на осінній семестр 2025 року і 2025/26 н.р.
В межах проекту Global Kyiv-Mohyla Academy і стратегічного партнерства між НаУКМА і Університетом Глазго, Шотландія, Велика Британія, АНОНСУЄМО конкурс на участь студентів бакалаврських і магістерських програм НаУКМА у очній (з перебуванням у Великій Британії) мобільності до Університету Глазго в осінньому семестрі 2025 року (вересень-грудень 2025) чи річній мобільності 2025/26 н.р....
|
 |
17.04.25 | |
Мобільність до Зальцбурзького університету
До 30 квітня 2025 року включно відкрита можливість аплікувати до Зальцбурзького університету (Австрія) на осінній семестр 2025/26.
Кому: бакалаврам...
|
 |
|
|
|
|